Här berättar vi om stort och smått som händer på Gitarren. Gitarrens förskola i Norrköping arbetar med språkutveckling (SOL), matematik, natur/teknik samt barns/vårdnadshavares inflytande och delaktighet. Detta utövas i ett lustfyllt lärande, genom lek, musik/rörelse och skapande aktiviteter.

2017-02-13

Vi hittade en frusen vattenpöl ute på gården. Barnen var nyfikna på den och krossade den. Bitarna såg ut som krossade glasbitar. Barnen började plocka och samla isbitarna och då upptäckte de att det händer något med isen och det vill de dokumentera. Pedagogen spelade in barnens tankar. Barnen fick klippa ut bilderna och laminera dem sedan tillsammans med pedagogen. Dokumentationen har vi satt upp på vår processvägg på Pluto.
_________________________________________________________________________

Barnet: Kolla fröken, vad händer om jag håller isen mellan fingrarna?
Pedagogen: Testa så får vi se, jag är också nyfiken.
Barnet: Kolla, kolla, den smälte fort, fort.
Pedagogen: Ja, den gjorde det, vad tror du, varför?
Barnet: För att jag har inga vantar
Pedagogen: Vad menar du?
Barnet: Mina fingrar är varma, inte vantarna. De är iskalla.
__________________________________________________________________________


Vad tror ni varför smälter isen när ni har den i handen?
Därför att det är för varmt.
Var är varmt? Hur känns det i luften?
Det känns kallt, men handen är varm.
Hur kan isen förbli is?
Det måste vara mycket kallt.


________________________________________________________________

Ett barn tog en större bit av is och la den på handen.
Barnet: Isen smälter inte lika fort nu.
Pedagogen: Varför tror du den inte gör det?
Barnet: för att den är större.
Barnet: Vi kan räkna, 1,2,3,4,5,6…28,29
Pedagogen: Titta nu, vad händer nu?
Barnet: Den smälte. Nu är det inte bara vatten kvar. Det finns grus och sand med.
Pedagogen: Varifrån kommer grus och sand?
Barnet: Det satt fast på isen, från sandlådan.

________________________________________________________________


Ett barn blåser på isbiten som han håller med vante.
Barnet: Titta fröken det är en blöt fläck på vante. Isen är borta.
Pedagogen: Vad tror du varför smälter isen när du blåser på den?
Barnet: Titta isen är borta.
Pedagogen: Ja ser det, isen har smält. Vad tror du varför?
Barnet: För att jag blåste varm luft på den. Luften i kroppen är varm.

_____________________________________________________________________


Några dagar senare kom det snön. Barnen lekte med snön och gjorde små snöbollar, kastade snön i luften och gjorde snöänglar. De upptäckte att snön förändrade formen när de höll snön i handen. Varför? Vad händer?

Barnen plockade upp snön och höll snön i handen. De gjorde olika former av den: en liten boll, stor klump, strö snö, liten bit av kramade snön.




Barnen relaterade till tidigare forskning de gjorde med is, då de testade hur fort den smälte. Nu vill de jämföra snön med isen. Smälter den lika fort, vad händer med den?

Vi drog en gemensam slutsats att strösnön smälte snabbast. Barnen tror att det var för att luften kom där emellan snön. Snöklumpen smälte inte för att den var för stor och vanten var för kall. Dessutom var det kallt i luften med.  Den platta snöbiten smälte snabbare för att handen värmde den lättare. Den runda var tjockare och handen orkade inte värma den hela utan bara undersidan. Den lilla kramade snöbollen förvandlades till en isbit. Detta för att det var iskallt ute och den lilla snöbollen blev blöt av den varma handen och sedan frös den till is i den iskalla luften.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar