Här berättar vi om stort och smått som händer på Gitarren. Gitarrens förskola i Norrköping arbetar med språkutveckling (SOL), matematik, natur/teknik samt barns/vårdnadshavares inflytande och delaktighet. Detta utövas i ett lustfyllt lärande, genom lek, musik/rörelse och skapande aktiviteter.

2016-10-31


Vi har besökt barnens hus och fotat. Bilderna kommer vi att använda i vårt projekt arbete "Klockaretorpet en del av Världen"
Barnen har fått visa vägen till egna hus. Vi fokuserade på olika begrepp som t.ex. Höger, vänster, rakt fram, längst bort, närmast väg, kortast väg mm. På vägen hem fick barnen visa oss favorit lekplatsen.

Barnen visade intresse för att samla olika föremål på vägen. Dessa föremål var: stenar, pinnar, kastanjer mm. Barnen kallar dem för "skatt". Här är kastanjeträdet där barnen fick samla mycket "skatt".

Vi behövde en plats för att förvara vår insamlade "skatt". Barnen bestämde att bygga en Skattkista. Först gjorde vi en skiss, och sedan byggde vi skattkistan. Barnen följde ritningen. 

Det behövdes flera hjälpande händer att bygga färdigt skattkistan.

Vi har samlat mycket kastanjer som vi kommer att måla och förvara i vår skattkistan.

Barnen leker mycket "Klockaretorpet". Här har barnen byggt spårvagnsspåret som går genom Klockaretorpet. Barnen pratar olika fordonsbegrepp och vägbeläggningar och sorter. De pratar om tåg, spårvagn, lastbilar, bärgningsbil, motorcykel mm. samt spårvagnsspår, asfalt, grus, stig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar